Studiet startet med en offisiell åpning som var middelmådige med for lite oppbygging mot et høydepunkt/åpning. Det som jeg syns var bra med åpningen var musikk innslaget, parlamentet og Fadder innleget i åpningen.
Var for mye utenomsnakk av skolens spesielt inviterte åpningstaler. Det var en eventyrer som jeg syntes var for opptatt av sine egne bragder og egeneksponering og for lite som var relevant for meg. Han motivasjon tale ble borte i bilder og skryt av hans bragder. Hans motivasjons delen var for liten og for mye blendet av hans bragder. Jeg sitter igjen med et innrykk av at jeg var utsatt for et markedsfremstøt og ikke et åpnings innlegg.
Konferansieren ble for anonym og fikke for lite med seg publikum i sine introduksjoner. Åpningen ble for kjedelig og uinteressant for meg som ny student. Kunne likegott ikke vært på åpningen da jeg fikk for lite følelse av studiestart.
Fadder ordningen ved Hifm er bra til og være på en så liten skole, er en del jeg savner spesielt kanskje opplegg der alkohol ikke er er så mye i sentrum. Er kanskje også litt for lite opplegg som innbefatter næringslivet og andre aktører i Alta. Er selv kjent i Alta og det burde ha vært en bli kjent runde, slik at nye studenter får en lettere introduksjon av nærområdet.
Syns at introduksjonen av fagene var bra og informativ, savner kanskje et ordentlig kurs i studieteknikk, som tar for seg alle delene av det og studerer. Hifm hadde et men det ble veldig amputert i tid. Syns at Høyskolen kanskje har for lite fokus på sånne små ting som kan bli avgjørende for svært mange studenter. Konsekvensen kan jo bli at høyskolen ikke oppnår den studiepoeng produksjonen som er praktisk mulig.
Alt i alt sitter jeg med blanede følelser av oppstarten. Det er nok sikker en blanding av for høye forventninger pga fra tidligere studier og et forbedrings potensiale. Savner en bedre presentasjon av Høyskolen som en helhet i begynnelsen, kanskje en presentasjon av alle studieretningene på en enkel og informativ måte. Savner også en form for student undersøkelse med tanke på kartlegging av studentmassen og de problemer de må ha. Det at jeg som dyslektiker er nøtt til selv og måtte ta direkte kontakt med apparatet og ikke apparatet som tar kontakt med meg. Vet av erfaringer at det er mange som sliter med og komme over kneika for og be om hjelp. der en student undersøkelse der du kan be om hjelp kan være et av redskapene som kan få de til og kunne gi et med realistisk bilde av studentmassen/klassen. Håper at jeg faglig skal greie meg men, er realistisk og vet at det blir en jobb uten like og sjonglere med hvordan prioritere helse og studie.
tirsdag 26. august 2008
Abonner på:
Innlegg (Atom)